İkinci el otomobilde fahiş fiyatlandırmayı önlemek için meydana getirilen düzenleme yürürlüğe girdi. Yeni düzenlemeye gore vasıta satışı yapanlar, otomobil satabilmek için alımdan sonrasında 6 ay süre beklemek ya da 6 bin kilometre de yol yapmak zorunda olacak.
Tecim Bakanlığı’nın vasıta satılmasında almış olduğu tedbirler piyasaya pozitif yönde yansımaya başladı. Otomobil satılmasında 6 ay ve 6 bin kilometre şartına takılmak istemeyen satıcılar, tutarları hızla düşürmeye başladı.
Öte taraftan online duyuru siteleri de ikinci el oto alım-satımında tüketiciyi korumak suretiyle uyguladığı yeni düzenlemeleri hayata geçirdi.
SADECE YETKİLİ BAYİLER SIFIR MOTORLU KARA TAŞITI İLANI VEREBİLİYOR Bu kapsamda; artık yalnız otomotiv markalarının yetkili bayileri sıfır motorlu kara taşıtı ilanı verebiliyor. Yetkili bayilerin dışındaki satıcılar, duyuru verirken “Aracın Durumu” kriterini yalnız “İkinci El” olarak seçebilecek ve “Vasıta Kilometresi” için minimum 6.000 km girebilecek. Ek olarak, girilen ilanların tüm bilgilerinin gösterildiği duyuru detay sayfasında aracın durumunu gösteren “Sıfır” yada “İkinci El” ifadesi, sıralamada “Kilometre” bilgisinin önüne taşındı. Böylelikle; alıcıların, aracın ikinci el mi sıfır mı bulunduğunu, kilometresi ile beraber görmeleri sağlandı.
İLAN SAYFASINDAN GÜNCEL LİSTE FİYATI BİLGİLERİNE ERİŞİM SAĞLANDI
Ek olarak duyuru detay sayfasında, ilanı verenin talep etmiş olduğu fiyatın yanı sıra, aynı modelin dağıtıcısı tarafınca belirlenmiş “2022 Güncel Sıralama Fiyatı” da gösterilmeye başlandı. Böylece ilandaki vasıta için istenen fiyat ile sıfırının güncel sıralama fiyatı saydam bir halde tüketicilere sunulmuş oldu.
“KURALLARA UYMAYAN İLANLARI YAYINDAN KALDIRDIK”
Yeni düzenlemelerin hayata geçirilmesi ile ilgili konuşan sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş: “Tecim Bakanlığı’mız tarafınca meydana gelen düzenlemeleri dikkatle izleyerek bu alandaki yeni düzenlemeleri hayata geçireceğimizi daha ilkin duyurmuştuk. 15 Eylül itibarıyla duyurduğumuz düzenlemeleri devreye aldık. Bu kapsamda, yetkili bayii tarafınca satışa sunulmayan ve 6.000km’den daha azca km’si olan ilanları 15 Eylül 00:00’da kurallara uymadığı için yayından kaldırdık. Bu değişimler ile kullanıcılarımızın vasıta alım satım deneyimlerini daha da saydam hale getireceğimize inanıyoruz” dedi.
Antalya Galericiler Odası Başkanı İsmail Çağlar, düzenleme öncesi yaşanmış olan hareketlilik ile ilgili açıklamalarda bulunmuş oldu.
Antalya Galericiler Odası Başkanı İsmail Çağlar, “Dostlar şunu bilmiyor; 6 bin olunca satabilir misin? Satamıyorsun, 6 bin kilometreyi doldursan da 6 ay beklemek zorundasın. 6 ay doldurdun bu kez 6 bin kilometre olmasını bekleyeceksin.” dedi. Çağlar, “İlan sitelerine asla alakası olmayan al-sat bile yapmayan kendine bu işi hobi olarak gören şahıslar vasıta koyuyor. Sözgelişi bir şahıs aracını 100 liraya koydu, sonrasında başka bir vasıta koyan o aracın boyası bulunduğunu görüp aynı değerde aracı 110 TL’ye bırakıyor. Bir başkası gelip kendi aracının 120 TL ettiğini söyleyerek o da 120 TL yazıyor. Fiyatlar otomatikman artıyor. Bu sitelere bir denetleme getirilmesi lazım. Ya ruhsat sahibi olması lazım, yetki belgesi galerici bulunduğunu kanıtlama edenlerin buralara duyuru vermesi lazım. Asla alakası olmayan kişiler duyuru koyup tutarları yükseltiyorlar” dedi.
“PARALARI YIĞDILAR, DIŞARIDAN ARABA TOPLUYORLAR”
Vasıta alım satım mevzusunda büyük şirketlerin de denetlenmesi icap ettiğini belirten Çağlar, “Benim vatandaşım bayiye gidiyor otomobil yok deniliyor. Sıfır aracın 5 ay sonrasında geleceği söyleniyor. Bunun yerine yurttaş 5 ay beklememek için 1 milyona alacağı otomobil yerine 1 milyon 100 bin TL’ye başka bir vasıta alıyor. 1986 yılından beri esnafım. 2001 ile 2012 yılları aralığında bayilerden vasıta çekerdim. Günlük 20-30 tane vasıta aldığım günler olurdu. Biz araca bakar kıymeti her neyse verir alırdık. Şimdi ne oldu her bayi 3-5 tane danışman aldı. Paraları yığdılar, dışarıdan otomobil topluyorlar. Bizim milletimizin gözünde galericilere itimat azlığı var. Bayilere bizlerden daha oldukça güvenirler. Bayiler arabayı dışardan toplarken 100-101 liraya alırlar sonrasında 105-110 olarak satarlar. Bundan dolayı adamların satma sıkıntısı yok dışarda gözde kurumsal güvenirlikleri var. O şekilde aksedildikleri için bunlar tutarları otomatikman yükseltilerek alıyorlar. Bunun önüne geçilmesi lazım, ben çip krizinin oldukça fazla bulunduğunu düşünmüyorum. Çip krizi var da niçin ÖTV insin diye uğraşıyorlar olmayan arabanın niçin ÖTV’si insin diye uğraşıyorlar” açıklamasını yapmış oldu.
“RUHSAT SAHİBİ KİMSE ONUN ÜZERİNE PARA ÇIKARIN”
Vasıta alırken dikkat edilmesi gerekenleri de belirten Çağlar, “Yoldan geçenden otomobil almayın, seneler ilkin bende dolandırıldım. Maliye ve oda kaydı var mı diye ne olursa olsun sorulması lazım. Fakat maliye ve oda kaydı yok, yoldan geçenden aldın o vakit dolandırılırsın. Bir ihtimal düşük fiyata alırsın fakat sonrasında muhatap alacağın kimse yok. Ne olursa olsun hesaba parasını çıkarın bir de benim değil de bir başkasının üstüne para çıkart diyorlar. Ruhsat sahibi kimse onun üstüne para çıkarın bunlara dikkat edilmesi lazım” dedi.
“3-5 BİN TL’SİNE BAKMADAN SATMAYA BAŞLADILAR”
İkinci el otomobil piyasasında 6+6 düzenlemesinin tesiri değerlendiren Çağlar, “Devletimiz kendi açısından bununla ilgili tedbir aldı. 6 ay ve 6 bin kilometre sınırı geldi. Dostlar şunu bilmiyor; 6 bin olunca satabilir misin? Satamıyorsun, 6 bin kilometre doldursan da 6 ay beklemek zorundasın. 6 ay doldurdun bu kez 6 bin kilometre olmasını bekleyeceksin. İnşallah iyi olacak. Firmalar bir an ilkin satılsın, elimizden çıkaralım diye 3-5 bin TL’sine bakmadan satmaya başladılar. Piyasa hafifçe de olsa hareketlendi. Fiyatlar oldukça fazla düşmez, düzgüsel şekilde devam eder” ifadelerine yer verdi.
Son Dakika Haberler